پرسی فایل

تحقیق، مقاله، پروژه، پاورپوینت

پرسی فایل

تحقیق، مقاله، پروژه، پاورپوینت

دانلود اطلاعات کلی و روش اجرای تعمیرات اتومبیل

دقت کنید قبل از شروع هر نوع تعمیرات ، صندلی ها ، گلگیرها و سپر ها را با محافظ چرمی یا پلاستیکی بپوشانید تا از کثیف شدن و آسیب دیدگی آنها جلوگیری کرده باشید
دسته بندی مکانیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 148 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 54
اطلاعات کلی و  روش اجرای تعمیرات اتومبیل

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

A : اطلاعات عمومی

الف ) اطلاعات کلی و روش اجرای تعمیرات

1- محافظت از اتومبیل

دقت کنید قبل از شروع هر نوع تعمیرات ، صندلی ها ، گلگیرها و سپر ها را با محافظ چرمی یا پلاستیکی بپوشانید تا از کثیف شدن و آسیب دیدگی آنها جلوگیری کرده باشید .

2- نکات ایمنی هنگام جک زدن

هنگام جک زدن اتومبیل موارد زیر را رعایت کنید :

1- چرخ ها را مهار کنید .

2- جک را فقط در جاهای مخصوص قرار دهید .

3- پس از جک زدن به منظور ایمنی بیشتر از خرک استفاده نمایید .

3-آماده کردن ابزار و وسایل اندازه گیری

همیشه قبل از شروع به کار کلیه ابزار و وسایل اندازه گیری لازم تهیه نمایید .

4-ابزار مخصوص

هنگام تعمیرات از ابزار مخصوص استفاده کرده و از بکار بردن آچارها و وسایل متفرقه جلوگیری نمایید .

5-تشخیص عیب

قبل از رفع عیب حتماً نقص موجود را تشخیص داده و قبل از شروع به کار ، قطعاتی که باید تعمیر و یا تعویض شوند را مشخص سازید .

6- پیاده کردن قطعات

اگر در تعمیرات بازکردن تعداد زیادی از قطعات ضرورت داشته باشد بازکردن باید به ترتیبی صورت گیرد که در حین کار به ظاهر قطعات آسیبی وارد نشده و بستن آنها نیز به راحتی انجام شود .

ب) بازکردن قطعات ( جمع کردن )

1- بازدید قطعات

بعد از باز کردن قطعات آنها را دقیقاً از نظر آسیب دیدگی ، تغییر شکل ، تغییر رنگ ، سائیدگی و شکستگی بازدید نمایید .

2- مرتب کردن قطعات

قطعات را پس از باز کردن شسته و مرتب بچینید تا سوار کردن آنها به راحتی امکان پذیر باشد . دقت نماییدقطعاتی که باید تعویض شوند جدا قرار گیرند .

3-تمیز کردن قطعات

تمیز کردن قطعاتی که مجدداً مورد استفاده قرار می گیرند ضروری می باشد .

4-جمع کردن قطعات

هنگام بستن مجدد قطعات دقت کنید که کلیه استانداردهای لازم از قبیل میزان گشتاور ( سفت کردن پیچ و مهره ها ) و تنظیمات را رعایت کنید . توجه کنید که پس از هر بار باز کردن ، قطعات زیر را باید تعویض کرد :

1- کاسه نمد

2- واشرها

3- اورینگ ها

4- واشرهای فنری

5- اشپیل ها

6- مهره های با قفل پلاستیکی

نکات قابل توجه

1- واشرها را با برچسب مخصوص آب بندی نمایید .

2- قسمتهای متحرک را روغن کاری نمایید .

3- کاسه نمد و قطعاتی از این قبیل از سوار کردن با روغن یا گریس توصیه شده ، روغن کاری نمایید .

تنظیمات

به منظور انجام صحیح تنظیمات از ابزار مخصوص ، گیج ها و وسایل مخصوص استفاده نمایید .

سیستم الکتریکی

هنگام رفع عیب سیستم های الکتریکی ، حتماً کل بل منفی باطری را قطع نمایید . ضمناً هنگام جدا کردن اتصالات ، هیچ گاه سیم ها را نکشید . برای اینکه مطمئن شوید که کائوچوبی ها به یکدیگر محکم شده اند دقت داشته باشید که هنگام بستن صدایی شبیه تیک از آنها شنیده شود . از رله ها و سنسورها به دقت مراقبت نمود و مواظب باشید که به قطعات دیگر آسیب نرسانند .

قطعات و لوله های لاستیکی

همواره مراقب باشید که قطعات و لوله های لاستیکی آغشته به بنزین ، روغن ، تینر و موادی از قبیل نشوند .

ج) محل نصب جک و پایه های ایمنی ( خرک )

1- جلو: محل نصب خرک زیر طاق ، محل نصب جک در جلو اتومبیل

2- عقب ک محل نصب خرک در قسمت زیر اکسل ، محل نصب جک در وسط اکسل

بالا بردن اتومبیل با جک ستونی به ترتیب در جلو ک زیر رکاب و در عقب هم زیر رکاب می باشد . ( به شکل های ( 15- آ ) و ( 16 – آ ) و ( 17- آ ) توجه شود . )

د) بکسل کردن اتومبیل

جهت بکسل کردن خودرو به یکی از دو روش توصیه شده عمل نمایید .

برای این کار ترمز دستی را کشیده و دنده را در حالت خلاص قرار داده و سوئیچ را روی موقعیت ACC قرار دهید . قسمت پایین چرخ ها باید بالاتر اززمین قرار گیرند . در صورتیکه به علت آسیب دیدگی بیش از حد بکسل کردن اتومبیل در حالت بالا بودن چرخ های محرک از سطح زمین مقدور نباشد می توان از چرخ های کمکی استفاده نمود . برای بکسل کردن در حالی که 4 چرخ بر روی زمین می باشند فقط باید خودرو را به سمت جلو بکسل کرد در چنین شرایطی سرعت خودرو نباید بیش از 50Km/h باشد . در غیر این صورت به گیربکس آسیب وارد خواهد شد .

برای بکسل کردن اتومبیل بدین صورت عمل می کنیم :

1- چرخ های جلو را بر روی چرخهای کمکی قرار دهید .

2- اتومبیل راطوری بکسل کنید که چرخهای جلو از سطح زمین بالاتر باشند .

احتیاط

1- زمانی که موتور خاموش است بوستر ترمزها کار نمی کند . لذا دارای نیروی ترمز دارای نیروی ترمز ضعیف می باشد .

2- در مواردیکه از زنجیر و یا کابل استفاده می نمایید دقت کنید که در حالت صاف قرار داشته باشد و ضربه های آنی به آن وارد نکنید .

3- قلاب های عقب فقط باید در موارد اضطراری مورد استفاده قرار گیرند مانند بیرون کشیدن اتومبیل از گل و لای و توده برف .

B : بازدید و سرویسهای دوره ای

الف ) مقدمه

توضیح : شرح حروف اختصاری که درجدول سرویس های دوره ای به کار رفته است به شرح زیر می باشد :

1- ب : بازدید کنید

2- س : سفت کنید

3- ع : عوض کنید

4- ت : تنظیم کنید

5- ر : روغن کاری کنید

توجه

پس از بازدید ظاهری و یا طرز کار یک سیستم در صورت نیاز قطعات مربوطه را تمیز تعمیر و یا تعویض نمایید .

نکات زیر را در نظر داشته باشید :

1- بعد از 80 هزار Km و یا 48 ما سروی و نگهداری توصیه شده را انجام دهید .

2- ردیف هایی که دارای علامت * می باشند .

I ) لازم است هر 100 هزار کیلومتر یک بار تسمه تایمینگ را تعویض نمایید . در غیر این صورت به موتور آسیب وارد خواهد شد .

П ) در صورتیکه اتومبیل تحت شرایط زیر کار می کند توصیه می گردد که روغن موتور و فیلتر روغن را با فاصله زمانی کمتر از آنچه توصیه شده تعویض کنید : هوای غبار آلود استفاده از اتومبیل با دور آرام و سرعت کم برای مدت زیاد .

Ш ) اگر اتومبیل در هوای غبار آلود و یا مناطق شنزار رانده می شود ، صافی هوا را زودتر تعویض کنید .

V I ) بازدید و تنظیم تسمه واتر پمپ و دینام ، تسمه کولر ( و فرمان هیدرولیک )

VI ) مایع ترمز ( روغن موتور ) را هر 2 سال یکبار تعویض کنید . در صورتیکه از اتومبیل در مناطق کوهستانی و یا مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب می باشد استفاده می کنید ، مایع ترمز را هر سال تعویض کنید .

1-تنظیم لقی سوپاپ ( فیلرگیری )

با استفاده از یک فیلر لقی سوپاپها را فلیر گیری نمایید.

لقی سوپاپ بنزین (in 012/0 ) mm 30/0

لقی سوپاپ دود (in 0/0) mm 30/0

2- سفتی پیچ های سر سیلندر

پیچ های سرسیلندررا به ترتیب عددی که در تصویر آمده سفت کنید.

3- سقفی پیچ های منیفولد هوا و دود

میزان گشتاور کیلوگرم متر 6/2-9/1 منیفولدهوا

کیلوگرم متر 3/2 – 6/1 منیفولددود

4- بازدید و تنظیم تسمه ها ( شامل تسمه واند پمپ ، دینام و کولر)

1- تسمه ها را از نظر پارگی و یاپوسیدگی باز دید کنید .

2- در صورت لزوم آنها را تعویض ویا تنظیم نمایید .

3- بافشاری معادل 10 کیلوگرم میزان کشش تسمه ها را آزمایش کنید.

4- در صورت لزوم سفتی و میزان انحنا آنها را مطابق جدول تنظیم نمایید.

انحنا

تسمه

کهنه

نو

mm 10-9

mm 9-8

دینام

mm 11-9

mm 9-7

کولر

ج) تعویض تسمه تایمنیگ وروغن موتور

1-روش تعویض تسمه تایمنیگ در بخشهای بعد مفصلاً شرح داده می شود.

2- تعویض روغن موتور

1-در صورت سرد بودن موتور ، اتومبیل را روشن کرده تادرجه حرارت موتور حرارت موتور به حد نرمال برسد .

2- پیچ تخلیه روغن را باز کنید .

3- در روغن دادن را باز کنید تا روغن براحتی خارج شود.

4- تاعلامت « f » روی گیج روغن ، داخل موتور بریزید.

توصیه

غلطت روغن موتور تاثیر زیادی برروی سرعت موتوردارد. همیشه از روغن موتور توصیه شده در آن فصل استفاده کنید.

توجه

فقط روغن هایی که استاندارد غلظت آنها SAE باشند استفاده نمایید.

ظرفیت کارتل روغن 4/3 لیتر می باشد .

بعد از استارت زدن موتور ، میزان روغن را مجدداً آزمایش نموده واشر پیچ را از نظر نشتی بازدید کنید.

3- تعویض فیلتر روغن موتور

1- با استفاده از یک آچار مناسبی فیلتر روغن را باز کنید .

2- محل نشمین گاه فیلتر را با یک تکه پارچه تمیز کنید .

3- روی اورنیگ جدید مقداری روغن موتور تازه بمالید.

4- فلیتر را با دست نصب کرده و کاملاً سفت کنید.

5- کارتل روغن را تا علامت « F» روی گیج روغن پر کنید.

6- پس از نصب فیلتر و هنگام کار موتور ، فیلتر را از نظر نشتی بازدید کنید.

7- میزان روغن را توسط گیج کنترل کنید.

4- بازدید سیستم خنک کننده

هشدار - هنگام بازکردن در رادیاتور مراقب باشید تابخار آب و یا آب داغی که با فشار خارج می شود به شما آسیب نرساند .

1- شیلنگ ها و اتصلات سیتم خنک کننده ( شامل شیلنگ های بخاری ) را بدقت بازدید کنید تا پاره و یا کهنه نشده باشند.

2- با استفاده از وسیله آزمایش در رادیاتور و با فشاری معادل157 کیلو پاسکال ( 6/1 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع ) نشتی سیستم خنک کننده را باز دید کنید.

توجه

سیستم را بیش از 157 کیلو پاسکال تحت فشار قرار ندهید .

5- تعویض مایع خنک کننده :

پیچ تخلیه رادیاتور را باز کرده و مایع خنک کننده موتور را تخلیه کنید .

هشدار

هنگام بازدید موتور ( در حالت داغ بودن )مراقب باشید به شما آسیبی وارد نگردد.

مایع خنک کننده را مطابق بایست مخلوط مندرج در جدول ترکیب نمایید:

آب

یخ

استاندارد نگهداری

80

65

55

45

20

35

45

55

زیر 4- درجه سانتی گراد

زیر16- درجه سانتی گراد

زیر 26- درجه سانتی گراد

زیر 40- درجه سانتی گراد

و) تعویض صافی هوا و بنزین

1- تعویض صافی هوا

صافی هوا را از نظر وجود روغن اضافی ، آلودگی و یا هر نوع آسیب دیدگی و پارگی بازدید نموده و در صورت لزوم آنرا تعویض نمایید.

توجه

برای تمیز کردن صافی از هوای فشرده استفاده کنید.

2- بازدید پمپ بنزین و لوله های بنزین

لوله ها و اتصالات بنزین را از نظر نشتی بازدید کنید. توجه داشته باشید که هیچ اثری از نم و مرطوب بودن ( رطوبت ) ویا آثار نشست بنزین در آنها وجود نداشته باشد.

چنانچه شیلنگ ها داری عیب و نقص می باشند آنهارا تعویض کنید.

3-تعویض صافی بنزین

هشدار - از نزدیک کردن شعله و یا آتش سیگار به اتصالات و لوله های بنزین خودداری نمایید.

بعد از تعویض فیلتر بنزین دقت نمایید که اتصالات صافی هیچگونه نشتی نداشته باشند.

- در صورت لزوم صافی بنزین را تعویض کنید.

-هنگام نصب صافی به جهت جریان بنزین توجه فرمایید .

4- بازدید اتصالات کار براتور و سیستم ساسات

- برای پاک کردن اتصالات ساسات از اسپری مخصوص پاک کننده کاربراتوراستفاده کنید.

- در حالیکه سوپاپ ساسات را به آرامی با دست حرکت می دهید مایع پاک کننده را روی دوانتهای محور دریچه ساسات بریزید .

- برای خشک کردن آنها از هوای فشرده استفاده کنید.

- جهت اطمینان ازصحت کار مکا نیزم ساسات اهرم ساسات را روغن کاری نمایید.

5- بازدید شمع

شمع ها را باز کرده و آنها را از نظر سوخته بودن الکترودها ، خوردگی ، شکستگی ویا ترک خوردگی قسمت چینی شمع بازدید نمایید. دهانه شمع را باز دیدکرده ودر صورت نیاز آن را تا حد استاندارد تنظیم کنید در غیر این صورت شمع را تعویض کنید.

اندازه دهانه شمع mm 1/1 0/1

توصیه می شود از شمع های NGR EP 5 ES - 11 استفاده کنید.

EP 6 ES – 11

احتیاط

الف ) برای نصب شمع نویا شمع قدیمی ، از ترکیبات مولیبدن دار جهت روانسازی چند روزه اول استفاده کنید.

ب) دقت کنید برای جداکردن وایر شمع از شمع ، وایر را نکشید بلکه از قسمت کلاهک وایر را بکشید.

6 ) بازدید باطری

مقدار آب باطری را بازدید کنید اندازه آن باید بین خط علامت بالا و پایین باشد .اگر مقدار آن کم است ، مقداری آب مقطر به آن اضافه کنید . ضمنا غلظت استاندارد آب باطری را آزمایش کنید.

غلظت آب باطری ( استانداردآن) 29/1 -27/1

7- بازدید دور آرام ونسبت مخلوط دور آرام :

توجه)دقت کنید تایمینگ دلگو ، شمع ومیزان شناورکاربراتور در حالت نرمال باشند .

- موتور را تا درجه حرارت عادی آن گرم کرده ودر حالت خلاص موتور را به مدت 3دقیقه در دور 2000دور در دقیقه نگاه دارید.

- کلیه لوزم برقی را خاموش کرده ودور سنج را به موتور وصل کنید.

- دستگاه کنترل گاز اگزوز را به لوله ااگزوز وصل کنید.

دورآرام

دور آرام موتور را بازدید کرده ودر صورت لزوم باگرداندن پیچ تنظیم دریچه گاز ، آندا به دور آرام برسانید .

دورآرام موتور 750- 700 دور قیقه

- بعد از تنظیم دور آرام موتور ؛ غلظت گاز co را تنظیم نمایید.

9) نسبت مخلوط دور آرام

پس از تنظیم دور آرام ، در پوش محافظ روی پیچ تنظیم مخلوط رابردارید.

غلظت گاز co را تاحد 5% (- + ) 5/1 % تنظیم کنید. این کار را با چرخاندن پیچ تنظیم نسبت مخلوط انجام دهید.

- اگر دور آرام از حداستاندارد خود خارج شده مجددا آنرا تنظیم کنید.

ج) بازدید جرقه

1- بازدید و تنظیم اولیه جرقه

- میزان شناور کاربراتور را بازدید کنید.

- دور سنج را وصل کرده و موتور راتا درجه حرارت نرمال کنید.

- سیم چراغ تنظیم دکلو را به وایر شمع شماره یک وصل کنید.

2-تنظیم اولیه جرقه

-موتور را استارت زده و بگذارید در حال دورآرام کار کند .

- لوله خلا را از روی واحد خلا قطع کرده و آنرا مسدود کنید.

- چراغ تنظیم دکلو را وصل کرده و آنرا روی قالب جلو تنظیم کنید.

- پیچ پایه دکلو را شکل کرده و دکلورا آنقدر بچرخانید تاعلامت تایمینک روی پولی میل لنگ با علامت روی قالب جلو منطبق شود.

- پیچ پایه دکلو را سفت کرده و تایمینگ را مجدداً بازدید کنید .

میزان آدوانس اولیه 3-1 درجه قبل از نقطه مرگ بالا

3) تنظیم دورآرام در زمان روشن بودن کولر

-لوله خلاء را از دیافراگرم کمکی جدا کنید.

- لوله خلاء منیفولد را به دیا فراگم کمکی وصل کنید.

- با دست گاز داده و درموتور را به 2000 دور در دقیقه رسانده و سپس گاز رارها کنید.

دقت کنید که دور موتور درحد استاندارد خود قرارداشته باشد در غیر اینصورت با چرخاندن پیچ تنظیم دور موتور را تنظیم کنید.

دور استاندارد 50 (- +) 1250 دور در دقیقه

5) بازدید ترمز

1- بازدید پدال کلاچ

- رزمی کارپدال را آزمایش کنید .

- ارتفاع آنرا بازدیده کرده و در صورت لزوم با چرخاندن پیچ استوپ ، ارتفاع پدال راتنظیم کنید . سپس مهده قفلی را مجددا سفت کنید.

- خلاصی پدال را امتحان کرده و در صورت لزوم با گرداندن پیچ تنظیم در اهرم رگلاژ، آنرا تنظیم کنید.

ارتفاع استاندارد پدال گلاچ 213- 208 mm

2- بازدید اتصالات ، لوله ها و شیلنگ های ترمز

اتصال شیلنگ ها و لوله های ترمز را بازدید کرده و دقت کنید که فاقد هر گونه نشتی ، پوسیدگی پارگی و خرابی باشند.

3- بازدید روغن ترمز

دقت کنید که مایع ترمز نزدیک علامت « max» روی منبع ذخیره روغن ترمز باشند. در غیراینصورت به مقدار لازم روغن ترمز اضافه کنید.

مشخصات مایع ترمز 4 Dot ویا 3 Dot می باشد.

( 1703 Q SAEJو یا FMRSS 116 )

4- بازدید ترمزدستی

با نیروی معادل 10 کیلوگرم اهرم ترمز دستی را کشیده و سپس میزان کورس آنرا امتحان کنید . در صورت لزوم با چرخاندن مهره تنظیم ، کورس را تنظیم نمایید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.