پرسی فایل

تحقیق، مقاله، پروژه، پاورپوینت

پرسی فایل

تحقیق، مقاله، پروژه، پاورپوینت

پیکر شناسی زمین لغزش ها

بلایای طبیعی به عنوان بزرگترین دشمن طبیعی انسان باعث کشتهو مجروح شدن سالانه صدها هزار تن و بی خانمان شدن میلیون ها نفر در سراسر جهان میشود از این رهگذر زمینلغزش به عنوان یکی از معضلات جهانی پیش روی انسان که هموارهدر سراسر جهان باعث تلفات سالانه هزاران نفر و وارد آمدن خسارات سنگین مالی واقتصادی به مناطق مسکونی می شود دارای اهمیت خاصی می باشد؛ خصوصا
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 95 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
پیکر شناسی زمین لغزش ها

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

پیکر شناسی زمین لغزش ها

مقدمه

بلایای طبیعی به عنوان بزرگترین دشمن طبیعی انسان باعث کشتهو مجروح شدن سالانه صدها هزار تن و بی خانمان شدن میلیون ها نفر در سراسر جهان میشود. از این رهگذر زمینلغزش به عنوان یکی از معضلات جهانی پیش روی انسان که هموارهدر سراسر جهان باعث تلفات سالانه هزاران نفر و وارد آمدن خسارات سنگین مالی واقتصادی به مناطق مسکونی می شود دارای اهمیت خاصی می باشد؛ خصوصاً که با افزایشجمعیت و اسکان در مناطقی که مستعد رویداد زمینلغزش هستند آمارهای جهانی تلفات وخسارات مالی ناشی از این پدیده ، پیوسته در حال افزایش می باشد.

با توجه بهاین نکته که زمینلغزش ها نسبت به سایر بلایای طبیعی مثل سیل، آتشفشان، زلزله و ... مدیریت پذیرتر و قابل پیش بینی تر می باشند لذا شناخت این پدیده در جهت جلوگیری ازخسارات ناشی از آن از اهمیت بنیادی در مقابله با بلایای طبیعی بر خوردار است.
این نوشتار به منظور شناخت پیکره زمینلغزشها، ضمن طبقه بندی انواع زمینلغزش ها براساس طبقه بندی وارنز، به معرفی بخش های مختلف یک زمینلغزش شاخص می پردازد.

معرفی

نیروی ثقل زمین همواره سبب اعمال یک نیروی پایین سو به موادمی شود . در اثر اعمال این نیرو که نتیجه تجزیه نیروی وزن در روی دامنه می باشد مواد ناپایدار موجود در دامنه ها در جهت رسیدن به پایداری بر روی دامنهشروع به حرکت کرده و بر اساس عوامل مختلفی مانند هندسه دامنه، نوع مواد، نوع حرکت وسرعت حرکت مواد انواع حرکات دامنه ای را به وجود می آورند.

زمینلغزش اصطلاحیاست که در بر گیرنده کلیه انواع حرکات دامنه ای بوده و عموما به کلیه رویدادهاییگفته می شود که در اثر ناپایداری در دامنه ها اتفاق افتاده و سبب جابجایی توده ایاز مواد در طول دامنه می شود این اصطلاح در بر گیرندهکلیه فرایند هایی است که منجر به حرکت توده ای از مواد شامل سنگ، خاک، یا ترکیبی ازآنها به سمت پایین دامنه می شودفرایند های فوق سبب حرکت مواد بهصورت لغزش، واژگونی، جریان، ریزش، خزش و گسترش جانبی می شوند، گاهی این حرکات چنانسریع هستند که سرعت انها به ده ها کیلومتر در ساعت می رسد و گاهی چنان آهسته هستندکه جز با گذشت زمان و از روی شواهد نشان دهنده حرکت، نمی توان به وجود حرکت پی برد.

طبقه بندی زمین لغزش ها

وارنز ( D.J Varnes ) در سال 1976 بر اساسویژگیهای اصلی زمینلغزش یعنی نوع حرکت و نوع مواد جابجا شده نوعی از طبقه بندی زمینلغزش را ارائه داد که بعنوان ساده ترین و رایج ترین طبقه بندی زمینلغزش بکار می رود. از ویژگیهای اصلی این طبقه بندی استفاده از مشخصه های است که پس ازرویداد زمینلغزش نیز حفظ شده و با گذشت زمان کمتر دستخوش تغییر می شوند و از اینویژگی آن می توان برای دسته بندی زمینلغزشهای قدیمی نیز استفاده کرد. همچنیناستفاده از نوع حرکت برای طبقه بندی از ویژگیهای دیگر این طبقه بندی است که باعث میشود مکانیسم تغییر شکل به عنوان عامل مهمی در ارزیابی پایداری دامنه ها ، در اینطبقه بندی موثر باشد (Mathewson1981).

در این طبقه بندی حرکات دامنه ای برحسب شکل و سرعت حرکت مواد به 5 دسته سقوط، واژگونی، لغزش، گسترش جانبی و روانهتقسیم شده اند.

در طبقه بندی وارنز مواد درگیر در حرکت به دو دستهسنگ بستر و خاکهای مهندسی تقسیم می شوند. که این مواد بنا به تعریف انجمن زمینشناسی مهندسی ( IAEG ) به قرار جدول شماره 2 تقسیم بندی شده اند طبق این تعریفخاکهای مهندسی به دو دسته واریزه و خاک تقسیم می شوند که خاک عبارت است از مواد ریزدانه ای که حداقل 50 درصد ذرات آن در اندازه ماسه، سیلت یا رس باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.