دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 135 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 26 |
چکیده
در ابتدای دوره دبستان که هدف اصلی آن آموزش خواندن و نوشتن فارسی پایه است،در کنار درس های فارسی (خواندن) و املا درسی با نام جمله نویسی وجود دارد.هدف از ارائه این درس ایجاد تونایی اولیه نوشتن فعال در دانش اموزان است،بدین معنی که پس از آموزش نوشتن غیر فعال (رونویسی) و آموزش نوشتن نیمه فعال (املا) به مرحله آموزش نوشتن فعال یا خلاق می رسیم.در این مرحله که با درس جمله سازی آغاز می شود و با درس انشا ادامه می یابد دانش اموزان به این مهارت دست می یابند که پیام های خود را به صورت فرایند سخن نوشتاری،تولید و به مخاطب فرضی یا واقعی ارائه نمایند.
جمله سازی در واقع مقدمه ای است برای آماده سازی دانش آموزان در درس انشا.است.
در جمله سازی است که دانش اموزان می توانند اولین تجربیات خلاقیت نوشتاری را کسب کنند؛ با انواع جمله های خبری،پرسشی،امری و تعجبی آشنا شوند؛جایگاه انواع مقوله های صرفی مثل گروه اسمی،ضمایر و... را در ساخت جمله بیاموزند و قواعد نحوی موجود در دستور زبان فارسی را به طور غیرمستقیم تجربه کنند.
اینجانب ...... آموزگار کلاس دوم آموزشگاه .....تصمیم گرفتم موضوع اقدام پژوهی امسال خودم را در این باره انتخاب نمایم تا بتوانم مشکلات جمله نویسی دانش آموزانم را که زمینه انشا نویسی در آینده نزدیکشان است را بر طرف نمایم.
مقدمه
نوشتن نخستین نشانة با سوادی است و اهمیت صحیح نوشتن کلمات به اندازه ای است که مردم عموماً غلط نوشتن کلمات را بارزترین نشانة بی سوادی می دانند ، اهمیت نوشتن و نیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست . چرا که آدمی اجتماعی است و نمی تواند از ارتباط با افراد اجتماع صرف نظر کند و به ناچار جنبه هایی از شخصیتش در نوشته هایش مانند ، نامه های دوستانه و رسمی و تجاری و درخواست ها و مکاتبات ، جلوه می کند و از آنجا که بیشتر مشاغلی که افراد تحصیل کرده در اجتماع دارند به صحیح و دقیق نوشتن نیاز دارد . به همین جهت از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن ، به کودکانمان می آموزیم که چگونه بنویسند و اقداماتی در این باره انجام می دهیم تا بتوانند آموخته های خویش را در هر موقعیتی به کار بندند . جامعه نیز از دانش آموزانی که در مدارس درس می خوانند انتظار دارند کلمات زبان رسمی خود را صحیح بنویسند و این انتظار به حق است و به جاست که وزارت آموز ش و پرورش از راه های مختلف برای رسیدن به این مقصود و برآوردن این انتظار اقدام کند .
اولین بخشی از آموزش که به این مسئله می پردازد جمله نویسی است. اما متأسفانه مشاهده می شود کاستی ها و ضعف هایی در آموزش این درس وجود دارد و بسیاری از دانش آموزان در نوشتن کلمات آموخته شده در متن هایی به جز متن درسی مشکل دارند و انتظارات ما را برای کاربرد صحیح کلمات و رعایت قواعد نوشتن آنها در هر موقعیت و متنی برآورده نمی کنند .