مقدمه
در روم باید مانند رومیان رفتار کرد. ملتها و کشورها متفاوتند و فرهنگها و آداب
رسوم خود را دارند مدیران باید اینتفاوتها را درک کرده مطابق آن رفتار خاصی از
خود نشان دهند . مدیران آگاه خوب میدانند که شیوه مدیریتی بهتر درهر کشور و
هر منطقه ای بستگی به فرهنگ آن کشور دارد حتی افراد داخل یک منطقه نیز
ممکن است اعم از زنان ومردان دارای فرهنگ ها علایق خاصی باشند. مدیریت
موثر بخوبی این تفاوتها را درک کرده و اداره میکند.
تعریف مدیریت
برای مدیریت تعاریف گوناگونی شده است. اما جامع ترین تعریفی که از آن میتوان
کرد مدیریت یعنی بکارگیری موثر وکارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام
ارزشی پذیرفته شده که از طریق برنامه ریزی سازماندهی بسیج منابعهدایت و
کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت میگیرد. مدیریت یعنی
انجام کار بوسیله دیگران .
آن بخش از مدیریت که با آموختن فرا گرفته میشود علم مدیریت (دانش آشکار) و
آن بخش از مدیریت که در شرایطگوناگون و از طریق کسب تجربه حاصل میشود
هنر مدیریت (دانش ضمنی) است.
بطور کلی میتوان ویژگیهای مدیریت ژاپنی را به این صورت بیان کرد
1) استخدام مادام العمر
2) نظام رینگی :"رین" یعنی پیشنهاد دادن به بالا دست وجلب نظر وی و "گی"
یعنی اندیشه کردن و تصمیمگرفتن.
3) ترفیع و پیشرفت بطئی وکند
4) ارزیابی جمعی و ضمنی دراز مدت و مقطعی و غیر رسمی است
و......................
فایل پاورپوینت 22 اسلاید