رهبری سازمانی چیست؟ یکی از وظایف مهم و اساسی که برعهده مدیریت نهاده شده، رهبری سازمان است. در واقع شالوده عملکرد یک رهبر سازمان در میزان تاثیرگذاری و نفوذ وی در اعضای سازمان و افراد جامعه است که قوای محرکه پیشرفت و نیل به اهداف تعیین شده را تولید می کند و این مهم در راس وظایف رسمی و سازمانی یک مدیر قرار می گیرد. تعاریفی که از رهبری سازمان ارائه می شود غالبا مبتنی بر میزان تاثیر ونفوذ برعملکرد افراد سازمان با رویکرد ایجاد حداکثر بهره وری است. رهبران اغلب بر کل سازمان، استراتژی ها و برنامه های بلندمدت توجه دارند و در درون سازمان انجام فعالیت هایی خاص که بار ارزشی قابل ملاحظه ای دارند را، برعهده می گیرند در این ارتباط سه مسوولیت مهم ناشی از هر نوع سبک رهبری عبارت است از: (.1 ایجاد زیرساختار های مطلوب برای تغییر 2 .)ایجاد تعهد و احساس مالکیت برای افراد سازمان (.3 ایجاد توازن میان تثبیت وضع موجود و نوآوری با رویکرد نیل به وضع مطلوب سبک رهبری یا مدیریت تعیین کننده جو حاکم و فرهنگ سازمانی و راهبرد های حاکم بر سازمان است. سبک رهبری مجموعه ای از نگرش ها، صفات و مهارت های مدیران است که بر پایه چهار عامل نظام ارزش ها، اعتماد به کارمندان، تمایلات رهبری و ماهیت و نوع فعالیت و نیز احساس امنیت در موقعیت های مبهم شکل می گیرد. محققان ثابت کرده اند که رهبران می توانند وجه تمایز در سازمان ها نسبت به یکدیگر باشند. رهبر قوی و دارای توانایی های خاص قادر به خلق یک فرهنگ سازمانی منحصر بوده و آنها به کارکنان خود چنین القا می کنند که راه مطلوب را تشخیص دهند و در واقع از آنان می خواهند که در جهت تشخیص رهبر خود در سازمان و برای رسیدن به وضعیت مطلوبی که توسط خرد سازمانی ترسیم شده است، تعامل و همیاری کنند. تحقیقات انجام گرفته در رفتار سازمانی سبک های مختلفی برای رهبری ارائه کرده اند که به عنوان نمونه می توان رهبری اثر بخش، رهبری تحول آفرین، رهبری خدمتگزار، رهبری کاریزماتیک، رهبری استراتژیک و... را نام برد. همچنین مطالعات نشان داده که موفقیت سازمانی در گرو رهبری اثربخش است که حاصل از رفتار و بر اساس نوع سبک رهبری به وجود می آید. رهبری اثربخش به مولفه هایی نظیر ایجاد انگیزش، تفویض اختیار، توانمندسازی گروهی، بهبود مستمر عملکرد، ترسیم چشم انداز مطلوب، الهام بخشی و مربی گری تقسیم می شود. همچنین تجربه نشان می دهد پارامتر هایی چون هوش عاطفی، برون گرایی، ریسک پذیری، هوشمندی، سوگیری های ذهنی، فرهنگ سازمانی و محیط کسب وکار بر انتخاب سبک رهبری اثرگذار بوده و رابطه معناداری میان این عوامل و سبک رهبری وجود دارد. سبک رهبری مدیران بیانگر چگونگی تعامل آنها با کارکنان تحت سرپرستی خود بوده اما در همین ارتباط باید خاطرنشان کرد که یک سبک رهبری خاص برای همه موقعیت ها مناسب نبوده و یک مدیر می تواند در موقعیت های مختلف سبک های متفاوتی از رهبری را برای سازمان خود انتخاب کند. از آنجایی که سبک رهبری که توسط مدیران در سازمان ها اعمال می شود یکی از عوامل موثر بر خلاقیت، انگیزش، افزایش رضایت شغلی و کارآیی و بهره وری سازمان است؛ لذا شناسایی و بررسی سبک های مختلف رهبری و موارد کاربرد آن ضروری و شناخت آنها حائز اهمیت است، عوامل موثر در شیوه های رهبری در سازمان
بمنظور اعمال مدیریت موثر و ارتباط موثر کارکنان و مدیریت در سازمانها موارد مطروحه زیر قابل توجه می باشد .