دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 46 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 21 |
مقدمه
ابعاد عملکرد
ارزیابی عملکرد
معیارهای عینی
معیارهای ذهنی
1-¬ برگه¬ی درجه بندی شده¬ی نگاره¬ای
2-¬ برگه¬های درجه¬ بندی شده¬ی متمرکز بر رفتار
3-¬ مقیاس استاندارد مختلط
4-¬ مقیاس مشاهده¬ی رفتار
5-¬ روش¬های مقایسه¬ی کارکنان
اهداف ارزیابی عملکرد
اهمیت و فواید ارزیابی عملکرد
منابع ارزیابی عملکرد
سرپرست:
همکاران:
خودارزیابی:
زیردستان:
ارزیابی 360 درجه:
فهرست منابع
منابع فارسی
منابع لاتین
عملکرد شغلی
مقدمه
عملکرد شغلی عبارت است از مجموعه رفتارهای مرتبط با شغل که افراد از خود نشان می¬دهند (اوک پارا و وین ، 2008). روجلبرگ (2007، به نقل از گیتر ، هافمنز و پپرمنز ، 2011)، عملکرد را فعالیت¬هایی تعریف کرده است که به طور معمول بخشی از شغل و فعالیت¬های فرد است و باید آن را انجام دهد. در تعریفی دیگر، عملکرد شغلی به عنوان ارزش سازمانی رفتارهای شغلی کارمند در زمان-ها و موقعیت¬های شغلی مختلف تعریف می¬شود.
منظور از ارزش سازمانی برآوردی است سازمان از فعالیت¬ها و خدمات کارکنان خود دارد، مثل انجام وظیفه¬ی شغلی با داشتن رابطه¬ی کاری مناسب با دیگر کارکنان.
دو نکته¬ی مهم در این تعریف وجود دارد:
1-¬عملکرد شغلی به عنوان یک ویژگی رفتاری معین تعریف شده است، به ویژه این که عملکرد شغلی عنوان خصوصیتی یکپارچه از رفتارهای جداگانه و مجزا که در گستره¬ای از زمان رخ می¬دهد، در نظر گرفته شده است.
2-¬ویژگی رفتاری عملکرد شغلی، به ارزش مورد انتظار سازمان بر می¬گردد. با این تعریف می¬توان عملکرد شغلی را به عنوان متغیری که بین مجموعه¬ای از رفتارهایی که توسط افراد متفاوتی انجام می¬شود و رفتارهایی که به وسیله¬ی افراد مشابه در زمان¬های متفاوت انجام می¬شود، به شمار آورد (حمید و دهقانی زاده، 1391؛ حسین خانزاده ، حسین خانزاده و یگانه ، 2013).
ابعاد عملکرد
صاحب نظران سازمانی اخیراً عملکرد را به دو بعد تقسیم می¬کنند:
1-¬ عملکرد وظیفه¬ای
2-¬ عملکرد زمینه¬ای
عملکرد وظیفه¬ای در واقع همان وظایف و مسئولیت¬هایی هستند که در برگه¬ی شرح وظایف و مسئولیت¬های کارکنان ثبت می¬گردد و به طور مستقیم با انجام وظایف محوله در ارتباط هستند. برای مثال نظارت بر حضور و غیاب کارکنان. ارزیابی درست از این بعد نیازمند استانداردهای معین است.
بعد دیگر عملکرد، عملکرد زمینه¬ای است. عملکرد زمینه¬ای شامل رفتارهایی است که بقای شبکه¬ی سازمانی و اجتماعی و جو روان شناختی که وظایف فنی را احاطه کرده است، تداوم می¬بخشد (باقری و تولایی، 1389).