دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1443 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 84 |
فهرست مطالب
فصل اول: مفهوم و مراد از موسیقی
مقدمه -------------------------------------- 2
موسیقی ------------------------------------- 2
موسیقی در اسلام ---------------------------- 4
فصل دوم: موسیقی و مجالس
تشخیص تناسب موسیقی (یا غنا) با مجالس لهو و لعب 12
گوش دادن ---------------------------------- 12
فصل سوم: تأثیرات موسیقی بر فرد و جامعه
ترانه و طرب در زندگی واقعی مسلمانان ------- 18
فصل چهارم: دلایل مختلف بر حلال و حرام بودم موسیقی
سرگرمی با آلات موسیقی ---------------------- 21
حکم اسلام دربارة ترانه و موسیقی ------------ 23
اصل در مباح بودن -------------------------- 24
دلایل طرفداران تحریم و پاسخ به آنها -------- 26
ترانه از جهت قواعد و روح اسلام ------------- 33
دلایل طرفداران جواز ترانه ------------------ 40
فصل پنجم: احادیث و روایات (مخالفین)
چهل روز با آلات موسیقی --------------------- 44
موسیقی علنی در آخر الزمان ----------------- 44
فصل ششم: احادیث و روایات (موافقین)
احادیث ذکر شده ---------------------------- 48
فصل هفتم: تأثیرات موسیقی بر اعصاب و روان
کار اعصاب و تأثیر موسیقی بر آن ------------ 52
فصل هشتم: پارهای از نکات مهم
چند سؤال و جواب --------------------------- 57
فصل نهم: دیدگاه تاریخ به موسیقی
نظر تاریخ در مورد شعر و ترانه ------------- 59
فصل دهم: شرایط و قیودی که باید رعایت شوند
عوارضی که سماع را از دایره مباح به دایره حرام میبرد 66
فصل یازدهم: چرا متأخرین در کار غنا سختگیری میکنند:
1- تمسک به حکم شدید و بدتر و نه آسانتر ---- 69
2- عدم آشنایی با احادیث ضعیف و موضوع ------ 69
3- افراط و انحراف در ترانه ---------------- 69
دیدگاه امام غزالی در این باره ------------- 71
فصل دوازدهم: سخن آخر
هشدار نسبت به سهلانگاری در بیان تحریم ----- 73
فهرست منابع و مآخذ ------------------------ 76
مقدمه:
هنر موسیقی در جهان امروز از جایگاه ویژه ای برخوردار است و کاربردهای موسیقی در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی قابل کتمان نمی باشد.
بررسی موضوع موسیقی و حرمت غنا در اسلام موضوعی است که در سالیان اخیر با گسترش صنایع صوتی و تصویری از اهمیت افزون تری برخوردار گشته است.
نوشتار حاضر سعی دارد تا ضمن بررسی معنی، مفهوم و مصادیق غنا از منظر فقه اسلامی زوایای مختلف این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهد و به تبیین تفاوت های غنای مجاز و غیر مجاز بپردازد.
مـوسـیقی
موسیقی صداها و آهنگهایی است که از نواختن ابزار مخصوص موزیک ایجاد میشود، که بعضی از انواع آن حلال و بعضی از انواعش حرام میباشد.
موسیقی
مراد از آهنگ اصواتی است که در نوع خاصی از بیان هنری شکل میگیرد، به گونهای که بتواند محرک لازم را در مخاطب ایجاد کند و احساس لذت و زیبایی را برای او به همراه داشته باشد. به تعبیری سادهتر مقصود از آهنگ همان چیزی است که در زبان معاصر نام «موسیقی» بر آن گذاردهاند.
«آهنگ» از مهمترین ویژگیهایی است که از نظر شکل خارجی، هنر را از امور دیگر، ممتاز میسازد. شاید سرّ این نکته به ساختار طبیعت بشر برگردد که حرکات و سکنات و تعبیرات وی بر پایة هماهنگی حرکت جسم با عبارات و کلماتی که بر زبان میآورد استوار است. اگر هنر بر اساس احساسات یا عاطفه استوار باشد، «آهنگ» بیش از هر چیز دیگر، نموداری از هنر خواهد بود، زیرا وقتی عاطفه با محرکی مواجه شود که با وجدان شخص و ساختار روانی او که ساختاریست براساس نظم و هماهنگی در حرکت و نطق- هماهنگی دارد، در چنین حالتی زودتر پاسخ خواهد داد. شاید محرک بخشی و انگیزشی که اشعار حماسی یا بعضی از خطبهها و یا خواندنهای آهنگدار و یا با ترتیل از آن برخوردارند، بتواند سر ارتباط و هماهنگی این مسئله را با ساختار انسان تفسیر کند.