دسته بندی | سایر گروه های فنی مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 3330 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
نام فایل : سبک زندگی یا سنت معاش
فرمت : .ppt
تعداد صفحه/اسلاید : 24
حجم : 3 مگابایت
سبک زندگی یا سنت معاشنظریه سبک زندگیرویکرد مفهومی جلسه چهارم مجموعه نشست های سیاستگذاری خانواده و زنان در ایران:
رهبری چه فرمودند؟
اگر بخواهیم گفتمان رهبری در سخنرانیهای استان خراسان شمالی را بیابیم، باید به سراغ غایت انقلاب یعنی «تمدن نوین اسلامی» برویم.
برای تحقق و حرکت بسوی آن، طبعاً دو امر لازم و ملزومند:
1) داشتن نقشه و الگوی کلان و ساختاری ناظر به پیشرفت و عدالت که طبعاً ابزاریت دارد.
2) تحول و تعالی در متن فرهنگ عمومی و آداب و احوال مردم که رویکردی عاملیتی و کنشگرانه دارد و هدف می باشد.
ایشان در تبیین ابعاد پیشرفت در نشست یکم اندیشه های راهبردی یکی از ابعاد چهارگانه پیشرفت مطلوب را بعد زندگی عنوان کردند که دغدغه ایشان را منکشف می نماید.
بر این اساس جامعه ما و طبعا خانواده ایرانی ما از مسأله ای سه بعدی رنج میبرد که لابلای مثالها و استفهامات رهبری عزیز درج شده و نهایتاً با برچسب «مسأله سبک زندگی» ادا شد:
1-ناتوانی و کم بنیه بودن جامعه( سرمایه اجتماعی) در بازتولید فرهنگ معنوی در قالب فرهنگ مادی (علیرغم تثبیت و تحکیم هویت ملی در جامعه پسا انقلاب)
2-سردر گمی جامعه در انطباق و فرهنگپذیری نسبت به شرایط تاریخی، جهانی (و میراث انحطاط قبلی جهان اسلام)
3-پایین آمدن سطح مقاومت در برابر همگونسازی و تهاجم فرهنگی بیگانه (مثال :ایدئولوژی زیبایی)
لزوم توجه به اشتراکات و افتراقات راه حل ایشان با آنچه در ادبیات علوم اجتماعی ناظر بر این مفهوم ادا گردیده است
تبار و زمینه تاریخی
ظهور دوره پسافوردیسم و اقتصاد نوسرمایه داری
تجاری شدن مطلق تولید/دموکراتیزه شده مصرف
جهانی سازی:چند ملیتی ها/انحصار نوین/
جنگ دوم و جامعه پس از آن
مفردات و مبانی مفهومی
سلیقه/ذایقه
مصرف
انتخاب
مد
برند(Brand Tribes)
نظام سرمایهداری برای حل مشکل «تولید مازاد» باید چارهای میاندیشید و راه کار را در تنوع بخشیدن و شخصیسازی محصولات برای طیفها و گروههای مختلف جامعه دید. در واقع نظام سرمایهداری پس از اشباع شدن بازار «عرضه»، ناچار است «نیاز»های جدید و «تقاضا»ی جدید بیافریند. برخی از این «نیاز»های جدید، فراتر از نیاز فردی به یک «کالا» است. نیاز به «تشخص» است، نیاز به «هویت اجتماعی» است، نیاز به «متمایز شدن» در گروه همسالان است. بدین ترتیب «مصرف» علاوه بر برآوردن یک نیاز اولیه، در تعریف «موقعیت اجتماعی» فرد و حتی هویت بخشی به او نقش مهمی پیدا می کند. اگر در گذشته تنها طبقهی محدود اشراف بودند که از طریق «مصرف» به سایر طبقات فخر میفرختند، در دوران متأخر زندگی افرادی از طبقهی متوسط و حتی طبقهی کارگر هم به واسطه ی نوع «مصرف» گوناگون و متفاوت میشود. در ادبیات جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی عمدتاً از این شیوههای متفاوت زندگی است که با واژه ی «lifestyle» یا «سبک زندگی» یاد میشود.
....