اهدای جایزه ملی کیفیت یکی از شیوه های رایج برای افزایش توجه به نهادینه سازی تفکر بهبود کیفیت جامع در سازمان هاست. این جایزه با شناسایی، انتخاب و معرفی شرکت های برتر، تعریف و گسترش مفاهیم تعالی سازمانی و تبادل اطلاعات، به عنوان روشی اثربخش در بهبود رقابت پذیری ملی، عمل می نماید. از دیدگاه سازمان ها، جایزه ملی کیفیت یک نوع اعتبار برای تقویت مزیت های رقابتی، شیوه های راهبردی است.
تعالی سازمانی
امروزه در جهانی که آهنگ و پیچیدگی دگرگونی ها، هر نوع مقاومت را در هم می شکند و مرزهای پذیرفته شده مکان، زبان، صنعت، بازار، بخش های خصوصی، عمومی و اجتماعی را در هم می ریزد، شرط لازم و ضروری برای بقا و توسعه، ایجاد بستری مناسب برای انعطاف پذیری در فرایندها، نگرش ها، فناوری ها و ارزش های سازمان می باشد بدین معنی که با هرگونه تغییری، سازمان قادر به ارایه بهترین و برترین محصول یا خدمات مطابق با خواست و نیاز مشتری باشد.
آنچه می تواند به عنوان بهترین شاخص برای نشان دادن میزان توجه و تمرکز برخواسته های مشتریان به اثربخش ترین و کاراترین شکل ممکن استفاده شود، مقوله کیفیت است . بنابراین بهبود کیفیت را می توان یکی از رویکردهای اصلی برای ارتقای سازمان در جهت بهبود فرآیندها، محصولات و خدمات دانست لذا سازمانی از بقا و تعالی برخوردار خواهد بود که به مقوله کیفیت در کلیه سطوح سازمان توجه نماید.
"کیفیت نقطه شروعی برای آغاز سفر به سوی تعالی سازمانی است"
سازمان ها برای دستیابی به تعالی سازمانی موارد زیر را باید اجرانمایند :