دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 27 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 7 |
پرسشنامه سروکوال
راهنمایی برای پژوهشگر:
سنجش کیفیت خدمات کاری بسیار مشکل می تواند باشد. برخلاف کالاها که واجد ویژگیهایی مانند درازا، عمق، عرض، وزن، رنگ و ... می باشند یک خدمت می تواند واجد ویژگی های ناملموس متعددی باشد. بعلاوه مشتریان نیز انتظارات متفاوتی بر حسب تجربیات پیشین، نیازهای شخصی و اینکه دیگران به آنها چه گفته اند، دارند.
SERVQUAL
به عنوان یک روش برای سنجش کیفیت خدمات، محققان متدلوژی سروکوال توسعه دادند. سروکوال پنج بعد از کیفیت خدمات بررسی میکنند:
اطمینان دهی Assurance
پاسخگویی Responsiveness
قابلیت اعتماد Reliability
همدلی Empathy
وضعیت ظاهری و تسهیلات سازمان ( عوامل محسوس) Tangible
توجه: سوالات مربوط به هر بعد در جدول 1 مشخص شده است
برای هر بعد کیفیت خدمات، سروکوال هر دوی انتظارات و ادراکات مشتریان با 22 سوال در کل می سنجد. سپس اهمیت هر کدام از 5 بعد بالا بر اساس نمره مشتریان مشخص می شوند. شکاف نمرات بر اساس اختلاف نمره دو دسته سوالات مربوط به انتظارات و ادراکات مشتریان محاسبه می شود. نمره منفی نشان میدهد که خدمات واقعی (نمره ادراکی) کمتر از حد مورد انتظار است (نمره انتظارات). شکاف نمره شاخصی مطمئن برای هر پنج بعد کیفیت خدمات است. با استفاده از سروکوال، فراهم کنندگان خدمت می توانند یک شاخصی از سطح کیفیت خدماتشان فراهم آورند و حوزه هایی که نیاز به بهبود دارد را شناسایی نمایند.