دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 124 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 90 |
عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتارهای ضد تولید، شخصیت و رفتارهای شهروندی سازمانی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 90
رفتارهای ضدتولید به عنوان یک حوزهی مهم به شمار میرود که علاقه به این حوزه را در میان پژوهشگران، مدیران و عموم مردم به وجود آورده است. رفتارهای ضدتولید تحت نوشتهها و عناوین مختلف و همچنین دیدگاههای متنوعی مثل: پرخاشگری[1] (فوکس و اسپکتور،1999: نیومن و بارون[2]، 1997) رفتارهای انحرافی[3] (هالینجر[4]،1988: رابینسون و بنت[5]،1995) رفتارهای تلافیجویانه[6] (اسکارلیکی و فوگر[7]،1997) و انتقام[8] (بیس، تریپ و کرامر[9]،1997، به نقل از پرتو،1389) مطالعه شده است.
یک بازبینی از مقیاسهای گوناگون استفادهشده به وسیلهی گروههای مختلفی از پژوهشگران در همه مطالعاتشان نشان میدهد که محتوای هر یک از آنها با مجموعهای از رفتارها همپوشی دارد که شامل کنشهای ناهمخوانی است که هدفهای مختلفی را دارند. پژوهشگران در اغلب موارد یک فهرستی از رفتارها را در یک شاخص واحد و یا بیشتر از دو شاخص ترکیب میکنند، تمایز تنها بین رفتارهای معطوف به سازمان و معطوف به افراد در سازمان میباشد. به عنوان نمونه رفتارهای متفاوتی همچون انتشار شایعات و سرقت از همکاران یا دیر آمدن سرکار و تخریب کردن اموال سازمان در داخل یک شاخص واحد با هم ترکیب شدهاند. تعدادی از پژوهشگران رفتارهای ضدتولید را به طبقات خاصتری تقسیم کردهاند (اسپکتور، فوکس، پنی، بروسما و کسلر[10]،2006).
در تمام سازمانهای بزرگ، تقریباً در هر روز تعدادی از کارکنان دیرتر از موعد مقرر به محل کار میروند، برخی از آنها کل یک روز کاری را غیبت میکنند و عدهای نیز برای همیشه شغل خود را رها میسازند. معنای تمام این رفتارها، عدم حضور کارمند در محل کار طی ساعات زمانبندی شده یا در اوقات مورد نیاز است، چه این عدم حضور موقتی باشد، مثل تأخیر و غیبت، یا همیشگی مثل رها کردن شغل. اکثر محققان، این رفتارها را پدیدهای مرتبط با عوامل دیگر تلقی کردهاند، به طور مثال، برخی از پژوهشگران، غیبت و ترک شغل را واکنشهایی در برابر نارضایتی شغلی دانستهاند. (میترا، جنکینز وگوبتا1992 نقل از اسپکتور2003) هردو رفتار ممکن است یک اقدام واکنشی برای فرار موقتی یا دائمی از موقعیتی باشد که کارمند آن را ناخوشایند میداند. نمونههای کارمندان خشمگینی که به همکاران و خودشان تیراندازی کردهاند، توجه ملی را به خشونت کارمندان جلب کرده است. گرچه این رفتارهای افراطی بسیار نادر هستند و معمولاً به حوزهی روانشناسی بالینی یا جرمشناسی مربوط میشوند، اما رفتارهای کمتر افراطی که میتوانند خسارتهایی بر سازمان وارد کنند، یکی از حوزههای مهم روانشناسی صنعتی-سازمانی است. رفتارهای شغلی مخرب که غالباً رسانهها آن را «خشم اداری» نامیدهاند به اقداماتی اشاره دارد که هدف آن آسیب زدن به سازمان و سایر افراد سازمان، مثل همکاران، سرپرستان و مشتریان است. این رفتارها شامل: خشونت، خصومت و بدرفتاری مستقیم با همکاران، تخریب اموال سازمان، اشتباهکاریهای عمدی، سرقت و انزواطلبی است خرابکاری و سرقت را یکی از مشکلات مهم سازمان تشخیص دادهاند. خرابکاری یعنی تخریب اموال یا کار که هزینههای مستقیم و غیرمستقیمی برای سازمان دربردارد. (اسپکتور،2006).
[1]Agression
[2]Neumanand Baron
[3]Deviance
[4]Hollinger
[5]Robinson and Bennett
[6]Retaliation
[7]Skarlicki and Folger
[8]Revenge
[9]Bies, Tripp and Kramer
[10]Spector,Fox,Penney,Bruursema & Kessler
فهرست مطالب
رفتارهای ضدتولید
تعاریفی از رفتارهای ضدتولید
رفتارهای ضدتولید چگونه طبقهبندی شدهاند؟
دستهبندی رفتارهای ضدتولید از نگاه اسپکتور و همکاران
طبقهبندی رفتارهای ضدتولید از نگاه گرایز
ابعاد پنجگانه رفتارهای ضدتولید
بدرفتاری با دیگران
انحراف از تولید
خرابکاری
سرقت
رفتارهای کنارهگیرانه
پیشایندهای رفتارهای ضدتولید
شش طبقهبندی پیشایندهای رفتارهای ضدتولید
طبقهبندی پیشبینیهای رفتارهای ضدتولید بر اساس ماهیتشان
پیامدهای رفتارهای ضدتولید
شخصیت: مبانی نظری و پیشینه پژوهشی
مفهوم شخصیت
نظریههای شخصیت
دیدگاه روانپویایی
دیدگاه انسانگرایانه
دیدگاه روابط بین فردی
دیدگاه یادگیری اجتماعی
دیدگاه شناختی
صفتگرایان
ریموند کتل
نظریۀ میدانی لوین
گوردن آلپورت
نظریه آیزنک
نظریه رو
نظریه هالند
رفتار شهروندی سازمانی چیست؟
انواع رفتار شهروندی در سازمان
ابعاد رفتار شهروندی
اساس، چهارچوب و ساختار رفتار شهروندی سازمانی
چهارچوبهای مرتبط با رفتار شهروندیسازمانی
تأثیر ویژگیهای کاری بر رفتار شهروندیسازمانی
پیشایندهای رفتار شهروندی سازمانی و روابط آن با دیگر سازهها
ادراک و انصاف و رفتار شهروندی سازمانی
تأثیرات میانجی اعتماد به سرپرست
رابطه با سازههای عملکرد
وابستگی متقابل تکالیف و رفتارهای شهروندی سازمانی
رفتارهای شهروندی سازمانی خدمتگرا
کلیات رفتار شهروندی سازمانی
پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی
پیشایندهای نگرشی رفتار شهروندی سازمانی
رابطه بین جنسیت و رفتار شهروندی سازمانی
جهتگیری جنسیتی و رفتار شهروندی سازمانی
حرفههای جنسیتی و رفتار شهروندی سازمانی
پیشایندهای هیجانی رفتار شهروندی سازمانی
پیشینه تحقیق
منابع