پرسی فایل

تحقیق، مقاله، پروژه، پاورپوینت

پرسی فایل

تحقیق، مقاله، پروژه، پاورپوینت

دانلود نقاشی دیواری دو امام زاده در استان گیلان شهر لاهیجان

در استان گیلان تعداد زیادی امامزاده و بقعه وجود دارد که در هیچ استانی به تعداد مکان های متبرکه این استان امامزاده دیده نمی شود این مکان ها ، آرامگاه ها ، پناهندگان سادات علوی و وابستگان خاندان نبوت است که همیشه مورد احترام مردم گیلان قرار داشتند این مکان ها با معماری استان گیلان یعنی سقف های سفالی و ایوان به دور بنا ساخته شده اند و امامزاده ه
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 96 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 14
نقاشی دیواری دو امام زاده در استان گیلان شهر لاهیجان

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

مقدمه :

در استان گیلان تعداد زیادی امامزاده و بقعه وجود دارد که در هیچ استانی به تعداد مکان های متبرکه این استان امامزاده دیده نمی شود . این مکان ها ، آرامگاه ها ، پناهندگان سادات علوی و وابستگان خاندان نبوت است که همیشه مورد احترام مردم گیلان قرار داشتند .

این مکان ها با معماری استان گیلان یعنی سقف های سفالی و ایوان به دور بنا ساخته شده اند و امامزاده هایی که در دهکده ها وجود دارند هنوز دارای ساختار قدیمی یعنی چوب و شیروانی هایی است با ساقة برنج و تعدادی از این امامزاده ها دارای نقاشی‌های دیواری بزرگی است که روایت کنندة زندگی ائمه و امامانی چون واقعة عاشوراست . اماکنی چون بقعة ملا پیرشمس الدین در مسجد دهکدة لاشیران حکومتی که چند نقاشی دیواری بزرگ دارد . بقعة‌ میر شهید در محلة اردوبازار لاهیجان . ایران بقعة حسن بگ دشت در محلة اردوبازار لاهیجان ، بقعة سیدمرتضی در دهکدة ماچیان رانکو . امامزاده درویش علی در متا محلة نوبیجار و این مجموعه بررسی است از نقاشی های دیواری دو امام زادة چهار پادشاهان و آقامیرصادق در شهر لاهیجان .

فهرست مطالب

عنوان صفحه

- مقدمه

- بقعه چهارپادشاهان در لاهیجان ...................................1

- (کروکی) محل قرارگیری نقاشی های امام‌زاده ................. 5

- بقعة آقا میرصادق در لاهیجان .................. 6

- (کروکی) محل قرارگیری نقاشی های امام زاده ............. 12

- عکس هایی از نقاشی دیواری چهارپادشاهان ................ 22 صفحه

- عکس هایی از نقاشی دیواری آقا میرصادق ........... 17 صفحه

«بقعة چهارپادشاهان در لاهیجان‌»

این بقعه در محلة میدان لاهیجان قرار دارد و ابتدا‌ آرامگاه سید خرم‌کیایا سید خورکیا مقتول در سال 647 هـ . ق بوده ، چون سادات زیدی کیائی را در جوار سیدخرم کیا به خاک سپردند این محل به نام چهارپادشاه شهرت یافت - در سال 791 هـ.ق درجنگ رشت - شرحی که رابینو دربارة این بقعه می نویسد - «قسمت اعظم بنای چهار پادشاه مزار سیدهادی کیاست . این بنا وقتی بر پا شد که اجساد برادرانش سید علی کیا ، سید حسن کیا و افراد دیگر یعنی ابراهیم کیا و سید عبدالله کیا پسران سیدعلی کیابن ناصرکیا را در اینجا به خاک سپردند . اینان در سال 791 در جنگ رشت کشته شدند و اجساد ایشان 5 ماه پس از کشته شدنشان به اینجا منتقل شد » .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.