پرسی فایل

تحقیق، مقاله، پروژه، پاورپوینت

پرسی فایل

تحقیق، مقاله، پروژه، پاورپوینت

پاورپوینت تئوریهای مدیریت پیشرفته (فصل اول: کلیات)

فایل پاورپوینت با موضوع بررسی تئوریهای مدیریت پیشرفته در حجم 31 اسلاید قابلویرایش
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 810 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31
پاورپوینت تئوریهای مدیریت پیشرفته (فصل اول: کلیات)

فروشنده فایل

کد کاربری 5979

چکیده محتوای فایل:

مقدمه

سازمان در توسعه جوامع و دستیابی به پیشرفت های دنیای امروزی نقشی حیاتی داشته است. اما این تنها جامعه معاصر نیست که از کارکردهای سازمان بهره مند است. درواقع درطول تاریخ تمدن های بزرگی مانند ایران باستان، چین، یونان و هند بسیاری از کارکردهای امروزین سازمان به گونه ای مؤثر انجام می شد. این نقش برجسته و غلبه سازمان بر دنیای امروز، نمایانگر نقش حیاتی آن در زندگی امروز بشر است. درواقع زندگی امروز ما به زندگی سازمانی تبدیل شده است.

محققان سازمان با توجه به علائق گوناگون و ازدیدگاههای مختلف سازمان ها را مورد بررسی و مطالعه قرارداده اند. برخی به مطالعه ساختارهای بوروکراتیک و نتایج آنها برای اعضای سازمان و برخی به مطالعه عوامل مؤثر در ایجاد دگرگونی در بعد و شکل سازمان توجه داشته اند.

گسترش سازمانها یکی ازمکانیزم های جوامع فوق تخصصی است که به وسیله آن، کارهایشان انجام گرفته و دستیابی به اهدافی که در توان افراد است، امکان پذیر می شود.

تعریف سازمان

سازمان عبارت است از مجموعه ای از افراد که برای تحقق اهدافی معین همکاری می کنند.

سازمان یک نهاد اجتماعی است که دارای هدف بوده و سیستمی است که به سبب داشتن یک ساختار آگاهانه، فعالیت های خاصی را انجام می دهد و دارای مرزهای شناخته شده ای است.

ارکان سازمان

افراد و شرکت کنندگان : نهادی اجتماعی جهت همکاری در نیل به اهداف

ساختار اجتماعی: روابط شکل یافته و تنظیم شده میان افراد

اهداف: رسیدن به نتایج مطلوب

فناوری: فرآیند تبدیل درونداد به بروندادها

محیط: جهت سازگاری سازمان با شرائط موجود

سازمان

سازمان های رسمی:

سیستمی از همکاری آگاهانه ، عمدی، هدفداروهماهنگ شده بین افراد می باشد که تحت رهبری خاصی به سوی اهداف مشترک در حرکت می باشند.

سازمانهای غیر رسمی:

انعکاس دهنده تلاش های خودخواسته افراد و گروههای کوچک برای کنترل شرائط می باشد.

ابعادسازمانی

ابعاد سازمانی بیانگر ویژگی های خاص یک سازمان بوده که در دو بعد تقسیم بندی می شوند:

ابعاد ساختاری: این ابعاد به ویژگی های درونی سازمان مربوط می شوند و مبنائی را فراهم می کنند که بر اساس آن می توان ساختار سازمانها را با هم مقایسه کرد. ابعاد ساختاری شامل:

رسمیت

تخصصی بودن

استاندارد داشتن

سلسله مراتب

پیچیدگی

تمرکز و عدم تمرکز

حرفه ای بودن

نسبت کارکنان

ابعاد محتوائی: این ابعاد معرف کل سازمان و جایگاه آن بوده و بر ابعاد ساختاری تأثیر می گذارند. این ابعاد شامل:

اندازه سازمان

فناوری یا تکنولوژی سازمان

محیط

راهبرد (استراتژی و هدف های سازمان)

فرهنگ سازمانی

تعریف تئوری/ نظریه

دکارت و بیکن

نظریه ؛ دانش سیستماتیکی است که بشر را قادر به کنترل طبیعت .نماید

فیثاغورث

نظریه ؛ اندیشه ناب ، اندیشه خالص ، تفکر خالص ، تفکر عمیق و ژرفا اندیشی است.

ارسطو

نظریه ؛ یعنی حیات فکری ، جستجوی دانش برای دانش است.

تفاوت فرضیه با تئوری/ نظریه و قانون

تحقیق با مسئله آغاز می‌شود و محقّق برای حل مسئله یا پاسخـگویی به سؤال، فرضیه‌ای را صورت‌بندی می‌کند. هنگامی که واقعیت‌ها جمع‌آوری شدند و انتظام یافتند، به نظریه تبدیل می‌شوند. گرچه تفاوت بین فرضیه و نظریه، همیشه روشن نیست، ولی نظریه، دارای دامنه بسط یافته است که با چندین واقعیت سر و کار دارد. به ‌عبارت دیگر تفاوت بین نظریه و فرضیه در میزان کاربرد آن است نه در نوع آن . در صورتی که نظریه‌ها در مقیاس وسیع‌تری به بوته آزمایش گذاشته شوند و اطلاعات آزمایشی و تجربی، آنها را تأیید کنند و از طریق آنها بتوان رابطه منظمی را پیش‌بینی کرد، به قانون تبدیل می‌شود.

تعریف تئوری سازمان

تئوری سازمان رشته ای است که ساختار و طراحی سازمان را بررسی می کند.

تئوری سازمان دارای دو جنبه می باشد:

جنبه تجویزی: این جنبه عنوان می کند که سازمان چگونه باید طراحی شود تا اثربخشی آن ارتقاء یابد.
جنبه تشریحی: این جنبه عنوان می کند که سازمان چگونه سازمانـدهی می شود و چه فعالیت هائی درآن انجام می شود.

نگاه های مترتب بر تئوری سازمان

نگاه پیش مدرن ( 1950 ـ 1900 ): یک تئوری تلاش می کند زمینه پیدایش واقعیت را بیان کند.
نگاه مدرن ( 1970 ـ 1960 ): یک تئوری تلاش می کند تا بخشی از واقعیت را بیان و توصیف نماید.
نگاه نمادین ـ تفسیری ( 1990 ـ 1980 ): یک تئوری تلاش می کند تا فهم و درک واقعیت ایجاد شود.
نگاه پست مدرن ( از 1990 به بعد): یک تئوری تلاش می کند تا به نقد و خلق بخشی از واقعیت منجر شود.

مدیریت

مدیریت فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی دربرنامه ریزی، سازماندهی، و بسیج منابع و امکانات، هدایت وکنترل است که برای دستیابی به هدف های سازمانی و براساس نظام ارزشی مورد قبول، صورت می پذیرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.